1944 – Grote reparatiehal in Molenschot

Eind 1940 begin 1941 bouwden de Duitsers de grote reparatiehangar aan de Broekstraat (toen Molenschotsedijk) in Molenschot. Grote delen van de fundering liggen er nog. Er circuleren voor deze grote hangar twee verschillende namen. Kort na de oorlog werd de naam Oberhalle veel gebruikt; mensen die bij de bouw ervan betrokken waren geweest, noemden hem zo. Bij later onderzoek bleken de afmetingen van deze hangar overeen te komen met een standaardhangar van Hobag, die op meerdere vliegvelden is gebouwd. Een Hobaghalle dus. De naam Hobag komt van Holzbau A.G. Een firma van vliegtuigloodsen uit Breslau.

Engelse kaart 18 augustus 1942

De hangar was 70 meter breed en 35 meter diep. Links en rechts waren uitbouwen gemaakt van 3,5 x 9 meter, waar de grote rolschuifdeuren in gingen, als die open moesten.
In deze hangar voerden de Duitsers reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uit, vooral aan de bommenwerpers Ju 88 en Do 217.

Aan de voorkant van de hal liep een brede verharde rolbaan, nu Broekstraat (toen Molenschotsedijk). Vanuit de lucht was deze hangar bijna niet te zien; hij was goed gecamoufleerd. Zelfs het bospad liep over het dak van de hangar en platform door. Scherpe hoeken en uitsteeksels waren met camouflagenetten en bebossing afgezwakt. Toch hadden de Engelse al op 18 augustus 1942 een gedetailleerde kaart gemaakt, waar de hangar op ingetekend stond.

Luchtfoto van 13 september 1944

Het werd bij de Duitsers na de invasie van 6 juni 1944 steeds duidelijker dat het bevrijdingsleger dichterbij kwam. Begin september 1944 begon  de Luftwaffe al met terug-trekken en met het opblazen van gebouwen en bijbehorende installaties. Dit om te voorkomen dat de bevrijders ze zouden gebruiken.. In de meeste gevallen voerde het Sprengkommando die vernietigingen uit.

Op 13 september 1944 waren er om 18.00 uur, 20.00 uur en 22.00 uur hevige explosies (10 stuks) aan de westkant van het vliegveld. Het is aannemelijk dat Duitsers de hangar / werkplaats aan de Broekstraat die avond hebben opgeblazen , maar het kan ook op 14 september gebeurd zijn. Want die dag waren er ook nog enkele ontploffingen en branden en om 21.00 uur waren er ook nog hevige explosies op het vliegveld. Op 13 september overdag zijn er door de R.A.F. nog luchtfoto’s gemaakt van de het vliegveld, de hangar staat dan nog overeind.

 


Vernielde reparatiehangar kort na de oorlog

Opruimen van gevaarlijke restanten onder andere explosieven

Tot lang na de Tweede Wereldoorlog waren de restanten van de reparatiehangar vrij toegankelijk. Kinderen uit de omgeving gingen er vaak spelen. Toen bleek dat er gevaarlijke explosieven werden gevonden, werd het terrein geruimd. Ook werd toen de afrastering van de vliegbasis verplaatst, zodat de restanten achter de afrastering lagen. Er is dus nu geen vrije toegang meer.

Voor meer informatie over dit onderwerp en nog veel meer over de 2e WO in de Gemeente Gilze en Rijen, zie de 5 delen Vijf Jaar Luchtfront. Ga dan naar: Webwinkel.