Eerste vliegbewegingen

Op een stukje Brabantse grond, niet ver van Gilze en Rijen werd op 27 juni 1909 geschiedenis geschreven. De directeur van een jubilerende suikerfabriek in Etten-Leur, S.C.J. Heerma van Voss, besloot het veertigjarig bestaan van de fabriek met een vliegtuigvlucht te vieren. De eerste vlucht boven Nederland. De Franse aviateur Graaf De Lambert steeg tegen de avond met zijn Wright-tweedekker op, om een vluchttijd van 3½ minuut te realiseren.

Heinrich van der Burg van de vliegschool
Gilze-Rijen in 1912

Oudste vliegveld van Nederland
Niet lang na deze vlucht richtte de NV Eerste Nederlandsche Vliegvereeniging de eerste eigen Nederlandse vliegschool in Gilze en Rijen op. De vliegschool kreeg de naam van de plaats van vestiging: Vliegschool Molenheide. Koningin Wilhelmina verleende hieraan bij Koninklijk besluit van 11 maart 1910 haar goedkeuring. Hiermee werd de toenmalige Molenheide het oudste vliegveld van Nederland. Luchtvaartpionier Heinrich van der Burg werd directeur.

Vliegweek
Tot dan toe moesten piloten in spé voor hun (dure) opleiding naar het buitenland. Nu konden ze dicht bij huis terecht. Op 29 juli 1910 vond de eerste vlucht vanaf de Molenheide plaats. De N.V. Eerste Nederlandsche Vliegvereeniging organiseerde meteen ook al een vliegweek, die op 27 augustus van datzelfde jaar begon. De afgifte van een drank-en horecavergunning door de burgemeester van Gilze en Rijen, getuigt hiervan. Pioniers als Bakker en Mulder maakten als eersten in Nederland hun brevetvlucht en deden dat op de Molenheide.

Noodlandingen
Tijdens de historische Europese Rondvlucht van 1911 maakten dertien vliegmachines hier op 26 juni de voorgeschreven tussenlanding op hun traject van Soesterberg naar Brussel. Onder ongekend grote belangstelling natuurlijk. Iedere keer als een vlieger in aantocht was, werd een smeulend houtvuur opgerakeld, zodat de vlieger aan de hand van de rook de windrichting kon bepalen. De Fransman Tabuteau maakte waarschijnlijk de eerste noodlanding in deze contreien. Kort nadat hij weer van de Molenheide was opgestegen, moest hij weer naar beneden en landde hij netjes in een roggeveld aan de Chaamseweg, vlakbij het huidige eetcafé Den Brooij. Toen het mankement was verholpen en enkele bereidwillige boeren een strook onrijpe rogge hadden afgemaaid, steeg de Fransman weer net zo makkelijk op om zijn luchtreis naar Brussel voort te zetten. Ook aviateur Le Lasseur moest met zijn Blériot een noodlanding maken. Hij deed dat bij Alphen.

‘Eerste vliegbewegingen (vervolg)’