Vliegveld Gilze-Rijen als goed gastheer

Wielerwedstrijd
Direct na de oorlog, we schrijven 1946, wordt op het vliegveld een internationaal wielercriterium gehouden ten bate van de Stichting 1940-1945 afdeling Herstellingsoorden. Het District Breda van de G.O.I.W.N. ( Gemeenschap Oud Illegale Werkers Nederland) redeneert dat een diep medegevoel moet leven met hen die nog steeds de gevolgen ondervinden van hun vaderlandse houding tijdens de bezetting. Een grootse manifestatie moet de basis gaan vormen van een actie, die een financieel succes gaat worden voor de Stichting die de taak heeft de oud-strijders in lichamelijk opzicht te verzorgen.

De initiatiefnemers trekken de stoute schoenen aan en stappen naar de Minister van Oorlog met de vraag of deze voor dit doel de startbanen van het vliegveld Gilze-Rijen ter beschikking wil stellen. En de Minister geeft zijn toestemming. En ook de Nederlandse Wielerunie geeft haar volledige medewerking. Renners uit eigen land en België ondersteunen het sportfestijn.

Op 23 juni 1946 is het dan zover: de beste renners uit Nederlands en Belgie bekampen elkander op 130 kilometer beton van start- en rolbanen. De actie is een succes.

NAVO-partners
In de zestiger jaren staan aan de Langenbergseweg Engelse Canberra’s opgesteld. Ze staan in de zomerhangars, enkele meters van de afrastering verwijderd, die stammen uit de periode van de Korea-oorlog.

Toen al oefende de NAVO regelmatig vanaf Gilze-Rijen.

In 1975 start de Amerikaanse Luchtmacht met een oefenprogramma, gericht op het snel verplaatsen van eenheden, gestationeerd in de Verenigde Staten naar bases in Europa. In dit verband verrijzen aan de zuidzijde van het vliegveld grote halfronde shelters met grote deuren die zijwaarts opengaan.

Op 6 september 1977 staan honderden belangstellenden kort bij de startbaan van de Langenbergseweg te wachten op de aankomst van achttien Corsair jachtbommenwerpers. Deze vliegtuigen komen rechtstreeks van hun basis Calorado in de Verenigde Staten overgevlogen. Tijdens de non-stop vlucht worden ze zes maal in de lucht bijgetankt. Laat in de middag komen ze aan en de vliegers hebben dan in hun eentje zo’n acht uren in de cockpit vertoefd. Drie weken later zullen ze weer huiswaarts keren.

Tot in de jaren 80 vinden dergelijke trainingsmissies naar de Brabantse basis plaats, nu met de tweemotorige F15 Eagle.

In 1984 is er op Gilze-Rijen een drukte van belang. In het kader van de Tactical Air Meet  strijken hier op 22 juni maar liefst 62 gevechtsvliegtuigen van verschillend type uit alle NAVO-landen neer voor deze belangrijke militaire oefening.

Er zijn nog nimmer geziene Mirages uit Frankrijk bij, de A10 en de  F111 van de Amerikanen, Canadese Starfighters en noem maar op. Het is een drukte van jewelste en er wordt zelfs op zaterdagochtend 30 juni heel druk gevlogen. Twee weken lang zijn er veel spotters.

‘Vliegveld Gilze-Rijen als goed gastheer (vervolg)’